دپارتمان تحقیق و توسعه

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. دپارتمان تحقیق و توسعه
[vc_custom_heading text=”دپارتمان تحقیق و توسعه” font_container=”tag:h2|text_align:right” use_theme_fonts=”yes”]

واحد تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه عبارتست از فرآیند پویای بهم پیوسته ای از تحقیقات پایه ای، تحقیقات كاربردی و تحقیقات توسعه ای كه نتایج آن تولید تكنولوژی و محصولات جدید قابل فروش می باشد. در محیط های صنعتی واحدی كه در آن تحقیقات و توسعه محصول صورت می گیرد به طور معمول، واحد (R&D) است.

تحقیق و توسعه یك فرآیند مداوم و همیشگی است نه مقطعی و یكبار برای همیشه. بدون تردید، تحقیقات عامل پویایی و همانند خون در رگ پیكره اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر كشور است. امروزه، تمامی فعالیتهایی كه منجر به بهبود كیفیت محصولات، توسعه محصولات جدید، بكارگیری فناوریهای پیشرفته، بهبود فرآیند تولید و كاهش هزینه تمام شده می شود، همگی در قالب فعالیتهای تحقیق و توسعه شكل می گیرد.

امروزه فعالیتهایR&D  دیگر هزینه محسوب نمی شوند، بلكه نوعی سرمایه گذاری تلقی می شوند و این میزان سرمایه گذاری شاخصی برای توسعه یافتگی بنگاه های اقتصادی و سازمانها محسوب می شود.

نقش تحقیق و توسعه از هر عنصر دیگری برای حركت به سمت بهره مندی از علم و فناوری، حیاتی تر است. تحقیق و توسعه، لازمه همراستایی با جهان در حال تغیر است. امروزه برتری در رقابت بیش از پیش به سرمایه گذری در زمینه های كلیدی فناوری و اقتصادی كردن نوآوریهای حاصل از تحقیق و توسعه هدفمند بستگی پیدا كرده است.

نقش و اهمیت تحقیق و توسعه از نیمه دوم قرن بیستم، مدام در حال ارتقاء و افزایش بوده است. در طی 50 سال گذشته، همه كشورها با وقوف به نقش مهم و تعیین كننده تحقیقات جهت توسعه، هر یك به نوعی توجه و اهتمام خود را در جهت تقویت و ارتقاء سطح شاخصهای مختلف تحقیقات بكار گرفته اند.

رسالت رشد بهره وری در سازمان به عهده واحد تحقیق و توسعه است. برای این منظور لازم است این واحد زنجیره تأمین را هر لحظه مورد بررسی قرار دهد و از بهره ور بودن اجزاء این زنجیره اطمینان حاصل كند.

تحقیق و توسعه مؤثر و كارآمد، هم به نتایج كوتاه مدت و هم به نتایج بلند مدت نیاز دارد. تلاشهایی كه باید انجام گیرد بسیار بیش از آن است كه تنها به نتایج كوتاه مدت و سریع الوصول قناعت كرد، ضمن اینكه هر موفقیت كوچك، نتیجه گامی است كه باید در یك فرآیند بلند مدت و ادامه دار برداشته شود.

فعالیتهای تحقیق و توسعه در شركتها باید معطوف به بهترین فرصتها شود، فرصتهایی كه كسب و كار جدید خلق كنند یا كل كسب و كار شركت را متحول نمایند. در مجموع، مأموریتهای یك واحد تحقیق و توسعه را می توان به شرح زیر خلاصه كرد:

  • درك دقیق استرات‍ژی های جاری و آینده شركت
  • كشف و درك فرصتها و نیازهای بازار
  • كشف ایده های جدید و تبدیل آنها به محصول و فرصتهای تجاری
  • فهم و شناخت روند فناوری های موجود و فناوری های آینده
  • انجام مداوم نوآوری جهت ایجاد مزیتهای رقابتی
  • رویارویی با تهدیدها از طریق حفظ مزیت رقابتی و درك استراتژی های رقبا
  • افزایش مداوم ظرفیتهای تحقیق و توسعه، از طریق بالا بردن كیفیت منابع انسانی، سطح تجهیزات و ماشین آلات، دانش فنی و مهندسی در سازمان
  • انتقال و بومی سازی تكنولوژی های نوین صنعت فولاد
  • بهینه سازی فرآیندهای تولید و محصول، افزایش تولید و بالا بردن ارزش افزوده محصولات تولیدی
  • تحقیق در جهت افزایش بهره وری تولید، ماشین آلات، نیروی انسانی، مواد و انرژی
  • تحقیق در جهت ارتقاء شرایط ایمنی و زیست محیطی به منظور حركت در راستای تولید پایدار

تحقق اهداف واحد تحقیق و توسعه مستلزم افزایش قابلیت ارزش آفرین بنگاه اقتصادی از طریق دانش بنیان نمودن تصمیمات و علمی كردن مدیریت است.

فهرست